De Matra Sports M530, je vind hem mooi of je vind hem lelijk.....er is volgens mij geen compromis. Wij vinden de M530 in ieder geval een  prachtige auto, daarnaast is het ook de eerste "echte" Matra. De Djet was al eerder door Rene Bonnet ontworpen en werd het basis ontwerp door Matra toen op een behoorlijk aantal punten  aangepast. De Matra Sports M530 werd in 1967 op de Salon van Geneve geïntroduceerd. Deze Matra had in die tijd een geheel eigen stijl, met name qua vormgeving van de carrosserie, het front en de opklapbare koplampen.

 

 

Een leuk detail is dat ik in 2000 getrouwd ben in een Matra Sports M530LX, deze heb ik toen via een clublid tot mijn beschikking gekregen! Overigens is dit niet dezelfde M530 die wij aangeschaft hebben.

 

 

In 2009 kregen we de mogelijkheid om een Matra Sports M530 LX aan te schaffen. Deze uit Duitsland afkomstige M530 was sinds 1979 niet meer op de weg geweest. Volgens de gegevens die bij de auto werden geleverd werden wij de 3de eigenaar. Eigenlijk zijn we de 2de eigenaar, de eerste eigenaar heeft de M530 na enkele jaren op de naam van z'n vrouw gezet. Ander voordeel was dat de auto helemaal compleet was, met andere woorden het was geen bouwpakket waarbij je tijdens het restaureren acgter komt dat je nog veel onderdelen mist.

 


Als eerste werd de "ontmanteling" ingezet, hierdoor zouden we een goed beeld krijgen in wat voor staat het chassis daadwerkelijk was. Uiteraard heeft het geholpen dat de M530 jaren lang binnen heeft gestaan, echter was de roest duivel weldegelijk aanwezig. Alhoewel zijn wij als Matra liefhebbers op roest gebied wel wat gewend. 

 

 

Eigenlijk viel het best mee, de gebruikelijke (zwakke) plaatsen moesten grondig aangepakt worden. Al met al heeft het laswerk in totaal 4 dagen in beslag genomen. We hebben RVS staal gebruikt voor de plekken die gelast moesten worden, hierdoor zijn de zwakke plekken wat beter bestand tegen de weersomstandigheden. 

 

 

Na het lassen was het tijd om een beschermlaag aan te brengen, de auto lag immers uit elkaar en nu kon je in ieder goed bij alle hoeken en gaten komen. Daarnaast was dit ook meteen de kans om alle koelbuizen te vervangen voor RVS buizen. Gelukkig hadden we hulp van Rick en Ivan anders had de klus natuurlijk vele malen langer geduurd. Het was goed te doen, het feit dat de auto zo "toegankelijk" was heeft hierbij een grote rol gespeeld.

 


Ik had ervoor gekozen om de M530 in een andere originele Matra kleur te spuiten, zilver mettalic ( nummer opzoeken) met mooie chrome accenten en zwart interieur. Langzamerhand was het tijd om de losse body panelen voor te bereiden voor het spuiten. Daarnaast hadden we alle chrome onderdelen verzameld en opgestuurd naar een verchroom bedrijfje in Slovenie.

Aangezien alle te spuiten onderdelen ( behalve de stijl van de voorruit ) gedemonteerd waren, werden deze ook "los" gespoten. De zwakke plekken rond de voorruit werden ook grondig aangepakt. Langzamerhand veranderde de M530 in een mooie "strakke" zilver metallic beauty.

 


Nadat al het spuitwerk af was en het chrome werk binnen was kon het opbouwen weer beginnen. Stap voor stap kwamen de vertrouwde M530 vormen weer terug. Alle panelen werden zoveel mogelijk mmet RVS bouten, moeren en schroeven vast gezet. Daarnaast hadden we speciale tape tussen de panelen en het chassis geplakt, dit had een dubbele functie. Ten eerste sloten de panelen beter en strakken aan op het chassis en voorkwamen we eventuele (tril) geluiden van de panelen tijdens het rijden.

 


Na de opbouw was het tijd om de motor, remmen en versnellingsbak aan te pakken. We besloten om alle pakkingen te vervangen, daarnaast werden enkele delen van de motor vernikkeld. De "remmerij" werd voorzien van gereviseerde remmen, hoofdcylinder en schijven. Ook hebben we nieuwe RVS slangen en kopere leidingen geplaatst.

 

De versnellingsbak hadden we open gemaakt om deze te controleren, de 1ste en de 4de versnelling moesten worden hersteld. Een pittige klus, maar wel een goed gevoel dat de vitale delen gecheckt en waar nodig hersteld zijn!

 


Na de "zwaardere" klussen was het nu tijd om de "puntjes" op i te plaatsen. Kortom de check te maken voor de AKP keuring. Alles even nalopen zoals bijvoorbeeld de verlichting, werking van de ruitesproeier, toeter, etc etc. Spannend moment zo'n keuring, we hebben wat problemen gehad met het ingeslagen chassisnummer. Na wat heen en weer gemail en dergelijke heeft de RDW een nieuw chassisnummer ingeslagen. Het was zover onze M530 had een NL-kenteken gekregen, gelukkig hadden we een blauw nummerbord gekregen.

 

 

Nu het "papier" werk is afgerond en de M530 nu officieel gekeurd en op kenteken staat, was het tijd geworden om wat kilometers te maken. Kijken of het allemaal wel op z'n plek blijft zitten. Daarnaast was het ook tijd om de motor wat kilometers te laten maken.

Na enkele weken kon ik me "storten" op het interieur. Dat moest deels omgeturnt worden van licht grijs naar zwart en het beschremen van het chassis aan de binnenkant was ook een belangrijk aspect.

 

 

Nadat deze klus was geklaard waren mijn vader en ik best tevreden over het resultaat! Uiteraard zijn er altijd zaken die aandacht vergen en/of nog iets beter afgewerkt kunnen worden. Echter is dit het maximaal haalbare met de middelen en de mogelijkheden die wij tot onze beschikking hebben. Een heel belangrijk aandachtspunt blijven de dak (af)dicht rubbers. De originele rubbers zijn toch dusdanig versleten dat het bij een regenbui binnen in de M530 niet droog blijft.....helaas. Uiteraard zijn er geen nieuwe rubbers beschikbaar en zijn we druk bezig met het verzinnen van een alternatief.